2013. augusztus 21., szerda

Köles tabbouleh


A tabbouleh saláta az arab konyhára jellemző. Szíriában és Libanonban népszerű, de megtalálhatjuk a török receptek között is.
Az eredeti tabbouleh kevesebb bulgurt tartalmaz és rengeteg vágott petrezselyemzöldet, ami itt salátalevélként szolgál.
A török változatban több a bulgur és ezt kisirnek nevezik.
Nincs kizárólagos elkészítési módja, a hozzávalók mennyisége változhat, de igazából itt nálunk szerintem nem is az a fontos, hogy mennyire az adott recept eredetijét készítjük el, hanem jelen esetben az, hogy egy egészséges köret, sok zöldséggel , egy saláta, ami köretként is megfelelő.
Készíthető kuszkuszból is, de én most rendhagyó módon kölesből készítettem, mert most egyik gabona féle sem volt itthon.

Kb. 5 dkg bulgurral érdemes kezdeni, ha valaki nem ismeri. Nem az íze miatt, mert az eléggé jellegtelen. Olyan íze lesz, amilyet adunk neki. Inkább a mennyiség miatt, hiszen úgy megdagad, mint a rizs.
Azután ki lehet kalkulálni, hogy hány adagra mennyi szükséges.
Lehet kevesebb gabona és több zöldség--akkor inkább saláta jellegű lesz, de lehet fordítva is és akkor tartalmasabb köret lesz belőle.
Az eredetihez jobban hasonlító változat

  • 5 dkg bulgur forró vízzel felöntve / dupla mennyiség /, addig ázzon, amíg a többi hozzávalóval elkészülünk--ha valaki nem bízik ebben a módszerben, akkor nyugodtan főzze meg kb. 5 perc alatt és hagyja állni, amíg magába szívja a vizet
  • 1 fej lilahagyma / eredetileg persze biztos nem ez / felszeletelve--nem kockázva
  • 4 közepes paradicsom a magja nélkül felkockázva
  • az uborka nem tartozik bele, de én szoktam azt is tenni hozzá felkockázva
  • 4-5-6-7 csokor petrezselyemzöld nem túl kicsire felvágva----ez a mennyiség még nálunk is túlzásnak tűnik, pedig azt gondoljuk, hogy mi ebben az országban elég sok petr.zöldet eszünk
  • egy csokor mentalevél összevágva
  • az öntet egyszerűen csak olívaolaj --ízlés szerint és citromlé, hogy kellően pikáns legyen / nekem 2 citrom leve volt rajta, de lehet több is /
Ha a menta kimarad, nem tragédia, de akkor nem az eredeti változat készül. Nekem az uborkával így sem volt az eredeti.

Láttam már olyan elkészítési módot is, amikor a felhasznált kuszkuszt nem áztatták be külön, hanem az összevágott paradicsom leve és a citromlé puhította meg. Ekkor persze a paradicsom magjait nem szabad kidobni, sőt az összes levére szükség van. Ebben az esetben hagyjuk állni legalább egy órát a salátát, hogy a kuszkusz megszívhassa magát. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.