2009. szeptember 23., szerda

Vargabéles



Ez a sütemény nem tartozik a ma divatos édességek közé, pedig egyszerűen elkészíthető és nagyon finom. A szakácskönyv, amiből a recept származik, olyan régi, hogy a süteményhez szükséges tésztát nem megvenni kell a boltban, hanem meggyúrni otthon. Szoktam tésztát gyúrni, de csak akkor, ha nagyon sok időm van. Egy hétvégi sütemény elkészítésekor erre sajnos nincs lehetőségem. Nálunk is vannak jó minőségű szárított, bolti tészták csak meg kell keresni.


Réteslapot szintén lehet kapni megfelelőt. A gyúrt tésztát sokáig nem sikerült megfelelő mennyiségű bolti tésztával helyettesíteni. Rendre sokat főztem és a fölösleg ment a fagyasztóba, hogy majdjóleszvalamire. Nem igen volt használható ötletem, sokszor kárba veszett. A felhasználhatóságnak az is korlátot szabott, hogy a recepttel ellentétben én nem sós vízben főztem meg, hanem sós, cukros vízben. Sokkal kellemesebb lett az íze.


Hozzávalók egy 24x37 cm-es tepsihez:


  • 1 cs 6 db-os réteslap

  • 25 dkg cérnametélt

  • 50 dkg túró / ricotta, magyar ricotta /

  • 4 db tojás

  • 15 dkg cukor

  • 1 cs vaníliáscukor

  • 5 dl tejföl / lehet kicsit kevesebb is /

  • 10 dkg mazsola

  • 1 citrom reszelt héja

  • olvasztott vaj, margarin vagy olaj

  • só, cukor

A tepsit margarinnal alaposan kikentem és beleterítettem a réteslapból 4-et úgy, hogy az alján több réteg lett, de jutott a tepsi oldalaira is. A lapokat rétegenként megkentem olvasztott margarinnal. A tepsi alján lévő rétegek közé búzadarát is szórhatunk, hogy felszívja a nedvességet. Beleöntöttem az összeállított tölteléket, ráhajtottam a maradék két lapot, ezt is lekentem és 180 fokos sütőben először lazán letakarva, később anélkül sütöm kb. 40 percig.


A réteslapok közé kerül a túrós , tojásos tészta töltelék. A cérnametéltet sós, cukros vízben megfőztem, de csak éppen, hogy. Ne legyen puha, mert akkor a sütőből kivéve a kész sütemény szottyos lesz. A túrót kikeverem a cukorral, vaníliáscukorral, tejföllel és a tojások sárgájával. Belereszelem a citrom héját és hozzáadom a teában áztatott mazsolát. A langyos tésztával összekeverem, ezután hozzáadom a tojások felvert habját. Ezután kicsit nehezebb lesz a keverés, de ha másképp nem megy, kézzel is össze lehet forgatni, csak lazán csináljuk.


Melegen a legjobb, de nálunk minden morzsája elfogy hidegen is.


Ha nem elég édes, lehet több cukrot is tenni bele vagy a tetejét lehet megszórni. Egyik alkalommal házi feketeribizli öntettel ettük. Így is nagyon finom volt.


Lehet kevesebb tésztával is készíteni, kb. 5 dkg-ot el lehet venni belőle, de a 20 dkg-ra szükség van.

Ha mégis sűrűre sikerült, akkor egy kis vaníliaszósszal is lehet könnyíteni rajta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.